onsdag 17. februar 2010

Eg er vel ingen ape!


Sitat frå Wikipedia:
Halebeinet (coccygis) kan sies å være restene etter en hale som menneskeslekten en gang hadde. Den har ikke lenger noen praktisk funksjon slik andre arter bruker sin hale, og er unødvendig for gange, defekasjon og å sitte. For eksempel operere man vekk halebenet på de med kroniske smerter i halebenet uten at disse får noen problemer, utover enkelte postoperative komplikasjoner som infeksjon m.m. (kilde). Mange som benekter evolusjonsteorien mener at dette ikke stemmer og at halebenets manglende funksjon støtter evolusjonsteorien, uten at de har noen objektive kilder å støtte seg til (kilde).

Halebensbrudd kan oppstå ved fall på baken. Man kan da få tildels sterke smerter som gjør det vanskelig å sitte, eller at man må sitte på siden. Det er da smertefullt om man trykker på halebenet. Behandlingen er sittepute og smertestillende medikamenter. Prognosen er god.

Takk til Wikipedia.


Eg er ingen ape, så vidt eg veit. Og ikkje har eg behov for hale heller. Men eg har erfart at halebeinet er der.

Søndag (ja, den med barnedåp og bunad) var eg ute på glattisen, bokstaveleg talt. Det har vore unormalt kaldt, ekstremt lenge, og det gjer at det er is og snø overalt. Bunadsko er nok laga for å kunne danse folkeviseleik, i alle fall er dei dønn blanke under. Kombinasjonen er uslåeleg.

Så på veg frå bilen til kyrkja enda eg pladask på bakenden. Fort, hardt og utan blygsel. Det kjendes ikkje så ille med det same, men i kyrkja oppdaga eg at det var vondt å reise seg. I dag er det onsdag, og det blir berre verre!

No sit eg så rett i ryggen at det er ei fryd, og går saktare enn normalt, med ein tendens til å imitere bekkenløysing.

Urettferdige greier!
Kanskje har eg eit svekka halebein etter siste fødsel, då skjedde det noko som medførte smerter i fleire veker.

Skal vi ta ei handsopprekking? Opp med handa alle som har erfart at halebein er noko svineri:)


8 kommentarer:

Anonym sa...

Auu , det der er vondt ! Jeg gikk med knekt halebein fra jeg var 10-12 år til jeg var 26 , slitsomt.. Ta deg en tur til legen hvis det er vondt lenge . God bedring ! :)

Josefine (HB)

Tove sin strikkeside sa...

god bedring fra meg også

Unknown sa...

*rekke opp handa* Gikk på ræv på isen for noen uker siden, kjente det godt en stund etterpå ja...

Sidselsidserk sa...

Ler:-) Ikke av at du har vondt i halebeinet, men måten du forteller. Bunadsko er vel neppe rette skotøy på denne årstid så det er vel det som er årsak snarere enn et svakt halebein. God bedring fra meg!

Tovepia sa...

Huff,dette hørtes ikke godt ut,men godt du har humøret i behold;)
God bedring til deg;)

Frau Putz sa...

Jeg rækker også hånden i vejret.

Dit indlæg mindede mig om den gang jeg gik til konfirmations-forberedelse.
14 år og på meget høj cykel. Ned af iset bakke. Pludselig skred baghjulet ud til siden - og jeg endte lige på rumpen og knaldede halebenet i isen.
Først gjorde det så ondt, at jeg næsten ikke kunne mærke det (slaget bedøvede måske?) - men senere... Jeg tror der gik 2 uger, før jeg igen kunne sidde almindeligt på en stol.
Tror du, at jeg lærte noget af det?
Jeg cykler stadig på isede veje, men nu står jeg af cyklen, hvis det går ned af bakke ;)

God bedring fra
Frau Putz

Og min "ordbekreftelse" herunder er "sicrest"... Ganske passende ;)

Stubbetufsa sa...

Såg du handa mi?

Sommerfuglen sa...

Forslåtte halebein er ikke noe moro.
Jeg gjorde noe tilsvarende for en mnd siden og først nå kan jeg sitte nesten normalt uten å tyne smerteterskelen...
Tar tid, med andre ord...